5. mai 2011

OneNote. Nyttig?


 bildet
Nå har jeg endelig fått prøvd ut OneNote, som mange kjenner fra før av. Jeg er litt sen med slike ting, men bruker å sette meg inn i noe jeg føler jeg kan få bruk i senere. Før trodde jeg at OneNote bare var noe notatblokk-liknende verktøy. Her mener jeg at jeg forestilte meg at dette verktøyet var bare for å skrive noe raskt og lagre slik at man kan bruke det senere.

Hehe. Der tok jeg virkelig feil. Dette er jo egentlig et utrolig flott verktøy med enorme muligheter.
1. Man kan opprette mange notatblokker (mapper for f.eks.fag, klasse, eller annet). Disse kan deles videre i flere nivåer, eller enklere sagt kan inneholde mange INNDELINGER som det heter der, som igjen kan deles i mange SIDER.
2. Man kan sette inn utklipp fra Internett (da får man referansen med på kjøpet). Her hadde jeg litt problemer i forhold til hvilken nettleser jeg brukte. Fungerte bare på Explorer.
3. Jeg kan klippe og lime noe fra mine egne dokumenter, da får jeg også referansen med og kan senere klikke på denne for å komme til det konkrete dokumentet.
4. Jeg kan tegne, flytte på notatene mine, sidestørrelse bestemmer jeg selv. Jeg kan lime inn bilder.
5. Jeg kan sette inn lyd. Det har jeg prøvd ut og jeg kan si at dette fungerer veldig bra. Jeg har da en b.b.pc med innebygd mikrofon.
6. Jeg kan sette inn video. Har prøvd det ut og dette fungerer meget bra, det også. Da filmet jeg meg selv med innebygd kamera ved å trykke sett inn video.
7. Det er delings/samskrivingsmuligheter. Men der trur jeg at det er bedre å bruke google sitt verktøy fordi OneNote er litt treg på det.
8. Man kan eksportere OneNote-notater. Du kan gjøre de om til word-dokumenter eller pdf. NB! Gjør du om til word, så blir tegningene, hvis du har de, ødelagt. Da er det lurt å lagre notat som pdf.
9. Du kan også gå inn på noe som heter KODER og sette inn gjøremål, som du kan hake av ettersom gjøremålene er gjennomført. Interessant.
10. Man kan også sette inn linker til nettadresser som du kan trykke på og komme til de konkrete sidene.
Jeg har OneNote 2007, men kanskje det faktisk er bedre med 2010.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar