20. mai 2011

1P=praktisk matematikk. Hvordan gjøre den praktisk?

 trygg bruk-undersøkelse 2008
Mange har sikkert lurt på hvordan de kan undervise 1P slik at undervisningen blir i samsvar med navnet på faget, nemlig PRAKTISK matematikk.

Jeg tenker slik: det er mange muligheter og det er bare lærerens fantasi som setter grenser. Skal man ta elever ut og begynne å måle areal og overflate på alle objekter rundt skolegården? Kanskje gi dem melkekartonger, fyrstikkesker og liknende og la dem måle volum? Dra til bedrifter for å snakke om regnskap og budsjett? (kanskje utarbeide en elevbedrift og øve på budsjetteringen på denne måten?)

Jo..... høres artig ut, men er det dette elevene holder på med etter at de er ferdig med en vanlig skoledag? Jeg trur at de fleste av dem går hjem, tar opp sin datamaskin og begynner å spille og chatte/kommunisere med venner.
"Omtrent tre av fire chatter og tre av fem har i løpet av
den siste uka deltatt i nettsamfunn.
De mest populære nettsamfunnene er YouTube,
Facebook og Nettby" rapport om barn og digitale medier 2010



Kanskje vi som lærere kan integrere sosiale medier i noen av matematikktimene og på denne måten gjøre faget praktisk?
Hvordan?
Hva er sosiale medier? Bare Facebook?
"Sosiale medier er medier (kanaler eller plattformer) som ved hjelp av Internett eller webbasert teknologi, åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker (brukere)." (wikipedia)
Eksempler:Facebook, Twitter, LinkedIn, web-baserte spill, Youtube, MySpace, wiki, blogg, vlogg, Diskusjon.no, Google Documets.....

Google Documens - kan bruke Excel, tegneprogram, Presentasjon, samskriving. Gir enorme muligheter. Detter er et flott verktøy. Når for eksempel en presentasjon er ferdig laget kan den publiseres på nett (gjøres tigjengelig for andre). Google D.er jo nettbasert og uansett hvor du er finner du dine dokumenter. Men du må opprette en google-konto. Gratis.

Wiki - dette har jeg skrevet om i tidligere innlegg. Flott verktøy (mildt sagt). Der kan elevene virkelig vise kreativitet, kunnskap og kan utvikle wikien slik de selv vil. De kan linke til andre nettsteder, diskutere, sette inn videoer, bilder, dokumenter. De kan utvikle wiki til en vidunderlig ressurs til eksamen. Wiki kan bestå av mange sider, inndelinger. Gratis.

YouTube - mye mer enn bare underholdning.

Twitter - kanskje ikke så veldig godt egnet i matematikkundervisningen. Det er begrenset hvor mye elevene kan skrive om gangen (tror 140 ord). (mikro - blogg) Men interessant å prøve i fysikkundervisningen (astrofysikk f.eks)

Blogg - noen blir å like blogging veldig godt, andre ikke. Det kan være at det er noen elever i klassen som har mye på hjertet, men tør ikke å si det foran alle. Da er det mulighet å skrive innlegg, utforme som de selv vil, bakgrunn, bilder, filmsnutter, avatar (som jeg har)

Diskusjonsforum - gir mulighet til å utvikle begrepsforståelse. Elevene skriver sine meninger, tanker om ulike begrep og andre kommenterer deres forklaringer.

Neste år har jeg tenkt å prøve OneNote i matematikk eller naturfagundervisningen. Med sine muligheter håper jeg at dette verktøyet blir til stor hjelp i oppnåelsen av kompetansemål. 






 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar