30. apr. 2011

Diskusjonsforum på wiki


Jeg har begynt å bruke diskusjonforum på min (nesten min) matematikkwiki. Hva er fordelene med dette?
Jo, etter at vi er ferdig med å gjennomgå et emne, for eksempel budsjett/regnskap, kan jeg som lærer opprette en diskusjon på elevsiden. Der skriver jeg noen spørsmål som elevene bruker som utgangspunkt før de begynner å legge ut sine tanker om emnet. Tanken var å teste om elevene har forstått hva regnskap er og om de ser forskjell mellom disse to begrepene, nemlig budsjett og regnskap. Dette fungerte utmerket. Elevene var veldig engasjerte, de kom med mange gode tanker. De brukte egne ord slik at jeg så forståelse av de matematiske begrepene. Matematikk er et eget språk, det vil jeg absolutt påstå og derfor er det naturlig at når vi prøver å lære dette språket vil vi prøve å oversette matematiske ord til vår daglige språk. Jeg føler at diskusjonsforumet på wiki er veldig nyttig og anbefaler dere å prøve.


En ting til. Jeg har en åpen wiki (alle kan lese og skrive), men oppretter jeg en diskusjon viser det seg at det er bare medlemene av wiki som kan gå inn med sine kommentarer. De har en konto med brukernavn og passord og må være pålogget.

1 kommentar:

  1. Det som er så flott med slike nye verktøy, er at de gir oss muligheter til å arbeide med ulike læringsmetoder samtidig. I diskusjonen vil dialogen være læringsmediet, og det gir heilt andre perspektiv med tanke på vurdering for læring og vurdering som læring. Elevene får mulighet sjøl til å utvikle seg naturlig i denne retninga.

    SvarSlett