28. mai 2011

OneNote, min hjelpendehånd

Tips til realfaglærere.
Når jeg surfer på internett kommer jeg av og til over noen interessante innlegg, artikler eller andre publikasjoner. Det blir veldig uoversiktlig hvis man skal sitte å klippe og lime eller bokmerke sidene. Etter hvert blir det så mange bokmerker at man ikke klarer å holde styr på disse.

Det jeg gjør er å bruke OneNote. Dette verktøyet er alltid åpen på høyre side av min pc. Ser jeg noe interessant på nett, klikker jeg på ikonet for OneNote, kopierer og slipper teksten, evt bilder på OneNote sin side. Uansett hva jeg kopierer fra nett eller andre dokumenter på datamaskinen får jeg referansen under den limte teksten.


Jeg trenger heller ikke å tenke på om jeg husket å lagre det jeg klipte og limte inn. OneNote lagrer alt selv.

Hvor finner mine utklipp? Når jeg åpner OneNote som ligger på min datamaskin med alle andre programmene ser jeg noe som heter uarkiverte notater (venstre side). Ved å trykke på dette ikonet åpner jeg mine utklipp og på høyre side ser jeg oversikten (hvis jeg hadde lagret noe flere ganger på ulike tidspunkter).


Jeg kan videre opprette en notatblokk med mange sider, for eksempel en side per et kompetansemål. Der kan jeg lagre alle utklipp med jevnlig mellomrom, eller jeg kan publisere de uarkiverte notater som pdf og bruke ved senere anledning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar