10. juni 2011

Brubygging i skolen. Del 1

Hvordan få elevene til å utvikle interesse for fysikk, teknologi og matematikk? Kan interessen utvikles allerede fra ungdomsskolen?

Noen tips til andre interesserte.
BÆRENDE KONSTRUKSJONER (TEKNOLOGI OG DESIGN)
Flerfaglighet:

Unge hånverkere
- Elevene planlegger, ev. designer og konstruerer bru, lærer å bruke verktøy. I  læreplanen står det at ”elevene skal kunne bygge og teste bærende konstruksjoner i ulike materialer. De skal kunne beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare”. (kunnskapsløfte 2006)

Norsk
- Elevene lærer å bruke språket til samtaler, teknologiformidling, skriving av prosjektoppgaven. ”Elevene skal kunne uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon. De skal kunne lede og referere møter og diskusjoner. De skal kunne gjennomføre enkle foredrag og presentasjoner. Elevene skal kunne bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder”. (kunnskapsløfte)

Engelsk

Lese og forstå tekster som handler om teknologi (bruksanvisning, artikler, osv) Bruk av engelske ord i prosjektet. ”Elevene skal kunne presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer” (kunnskapsløfte)


Realfag
a) Natur og Miljøfag – Drøfte den påvirkningen bygning og konstruksjon har på vår samfunnsutvikling. Miljøproblemer. ”Elevene skal kunne beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping. De skal kunne gjøre rede for begrepene fart og akselerasjon, måle størrelsene med enkle hjelpemidler og gi eksempler på hvordan kraft er knyttet til akselerasjon”. (kunnskapsløftet)

b) Matematikk – Nødvendig for beregne det vi skal konstruere. ”Tall og algebra. elevene skal kunne bruke, med og uten digitale hjelpemidler, tall og variabler i utforskning, eksperimentering, praktisk og teoretisk problemløsning og i prosjekter med teknologi og design. Geometri. Elevene skal kunne utforske, eksperimentere med og formulere logiske resonnementer ved hjelp av geometriske ideer og gjøre rede for geometriske forhold av særlig betydning innenfor teknologi, kunst og arkitektur. Måling. Elevene skal kunne anslå og beregne lengde, omkrets, vinkel, areal, overflate, volum og tid, og kunne bruke og endre målestokk.” (kunnskapsløfte)

Samfunnsfag
Teknologisk utvikling i samfunnet, bru historikk.
IKTElevene får mulighet til å utforske brukonstruksjon og krefter gjennom designprogrammet ” Bridge Designer ” og et dataprogram som NTNU har laget.
 
   
Fortsettelse følger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar