3. apr. 2011

K06, digital kompetanse, lærerutdanning

K-06 førte med seg mange forandringer for den norske skolen. Først og fremst oppsto det problematikk i forhold til den praktiske gjennomføringen. Her mener jeg mangel på nødvendig utstyr som for eksempel pc, projektorer, strømkontakter i klasserommene. Dette kan bekreftes ved å se på resultatene til undersøkelsen fra 2007 som ble gjennomført av ITU monitor. (ITU monitor 2007, side 107) Den femte grunnleggende ferdigheten, den digitale, førte med seg store utfordringer for lærere.  I sin bok ”Skulen og den digitale læringsrevolusjonen” skriver Rune J. Krumsvik om de pedagogisk-didaktiske utfordringene for norske lærere. Eksempelvis tar han opp et viktig spørsmål om hvor nødvendig det er at man må være ”(…) villig til å endre synet på korleis læring skjer, og kva rolle læreren og eleven skal ha i læringsarbeidet” (s.14) I følge Krumsvik innebærer dette at man må innse at læreren og læreboken ikke er den eneste kunnskapskilden bak skolens vegger, internett og pc bringer med seg mange muligheter til variasjon i undervisningen. Han skriver også om utfordringer ved å flette inn den digitale kompetansen i ulike fag og hvor viktig det er å tilpasse vurderingsformer den nye skolehverdagen. Krumsvik bringer fram i lyset et vesentlig spørsmål om den manglende digitale kompetansen hos lærere. Han skriver følgende, ”Men sjølv om haldningene til IKT er i ferd med å endre seg blant norske lærarar, manglar framleis mange ein naudsynt digital kompetanse.” (s.15) Spørsmålet om den manglende digitale kompetansen har bekymret meg under min utdannelse som foregikk etter reform K-06. Det var lagt lite vekt på bruk av digitale hjelpemidler i pedagogisk og didaktisk sammenheng. Riktig nok kan man få hevet sin digitale kompetanse ved hjelp av videreutdanning og prøving og feiling, men IKT bør være integrert i lærerutdannelsen, etter min mening. Den 1.mars 2010 fastsatte kunnskapsdepartementet ny forskrift for grunnskolelærerutdanningene. Forskriften sier at man kan velge mellom å utdanne seg for å undervise i 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn. Med andre ord vil departementet styrke den faglige biten for lærerstudenter. Men hva med den digitale kompetansen for de nykommende lærere? I forskriften nevnes IKT bare som den femte grunnleggende ferdighet og har fremdeles ikke fått røtter i den norske lærerutdanningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar