18. feb. 2011

Vi går sakte, men sikkert mot målet.........?

"Kunnskapsdepartementet fastsatte 1. mars 2010 ny forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene. Lærerutdanningen er nå delt i to hovedretninger. Man blir utdannet til å undervise i 1.-7. trinn eller i 5.-10. trinn. Men IKT er ikke et eget fag for lærerstudentene."


"Men hvor ble det av ”økt digital kompetanse?”
I høringsuttalelsen sin til Kunnskapsdepartementet påpekte senteret at IKT ikke er tatt med under noe punkt bortsett fra i oppramsingen av grunnleggende ferdigheter. Dette tross hva undersøkelser og rapporter fastslår i forhold til mangelfull integrering av IKT i lærerutdanningen.

IKT eller digital kompetanse har heller ikke blitt et eget kompetansemål eller ferdighetsmål i den nye forskriften til ny lærerutdanning. Til tross for de økende kravene til pedagogisk og didaktisk bruk av IKT og digitale hjelpemidler i dagens skole, og til tross for undersøkelsene som foreligger, blir ikke digital kompetanse fremhevet på annen måte enn som den femte grunnleggende ferdigheten i forskriften."
(http://dkl-avis.pedit.no/web/PageND.aspx?id=100378)
1/5/2010 09:27 Skrevet av Monica Persson.
Overrasker meg ikke. Det viktigste er at alle trives og har det bra......

1 kommentar:

  1. Jeg får litt noia når jeg leser sånt. Jeg er hellig overbevist om at alle som skal bli lærere, må ha (minst) den utdanninga i IKT i læring og vurdering som vi har begynt på nå. Så lenge vi bare tenker på datamaskina som ei avansert penn, skaper vi bare trøbel for oss sjøl. Da blir det et leiketøy, og ikke som Krumsvik skriver, en "heis" som løfter læringa gjennom sosiale lag.

    SvarSlett