5. feb. 2011

Digital kompetanse i naturfag og matematikk.

I følge K06 skal alle elever ha fem grunnleggende ferdigheter i ulike fag. En av disse er digital kompetanse og i dette innlegget skal jeg skrive om hva læreplanen sier i forbindelse med digital kompetanse i mine to undervisningsfag, matematikk og naturfag, og hva jeg gjør (tenker å gjøre) for å oppnå disse målene.
Digital kompetanse i matematikk
"Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat." (udir.no)

Digital kompetanse i naturfag
"i naturfag dreier seg om å kunne benytte slike verktøy til utforskning, måling, visualisering, simulering, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og i feltarbeid. For å stimulere kreativitet, levendegjøre og visualisere naturfaglige problemstillinger er digitale animasjoner, simuleringer og spill gode hjelpemidler. Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. De digitale kommunikasjonssystemene gir muligheter for å drøfte naturfaglige problemstillinger". (udir.no)


De fleste lærere og elever bruker IKT daglig.  Det blir da helt naturlig å bruke digitale hjelpemidler i undervisningssammenheng. Det første steget er å få kjennskap til ulike digitale hjelpemidler slik at vi kan begynne å se nytten av disse i fagene vi underviser i. Videre er det naturlig å tenke didaktikk (her kan man få hjelp av ulike læringsteorier, didaktisk relasjonsmodell = den kjente diamanten og MAKVIS - undervisningsprinsipp) Mange lærere blir sikker å protestere når de leser dette innlegget. Hvem har tid til å sitte å tegne diamanter å vurdere hvor i MAKVIS - undervisningsprinsippet de blir å plassere hver av de digitale hjelpemidlene de bruker i undervisninger?

Jeg er stor tilhenger av Vygotsky sin sosiokulturelle teori. Dialog, samarbeid og egen tenkning hjelper å bygge kunnskap og forstå nye begrep. Her er det sikkert ulike erfaringer og det kunne vært spennende å få vite hvilke læringsteorier de andre lærere bruker.
Noen vil kanskje undres over at Vygotsky kan fortsatt være til nytte i vår moderne høyteknologisk samfunn. Er han fortsatt til hjelp?

" Vygorsky og meg "

LMS (vi bruker it's learning) kan brukes for å få veiledning i ulike oppgaver og for å få tilbakemelding, diskusjonsforum kan brukes for å få fram ulike meninger rundt et emne eller en tekstoppgave i matematikk- og naturfag.

NDLA og VITEN gir også muligheter for samarbeid og selvstendig tenkning. Jeg bruker disse nettstedene veldig mye i mine undervisninger. Der er det for eksempel gode simuleringer som elevene bruker i stedet for å gjennomføre forsøk fysisk i klasserommet. Gode simuleringer er et veldig nyttig hjelpemiddel i mine fag. De gir visuell forståelse og mange elever synes det er interessant å gjennomføre forsøk på en datamaskin i stedet for å gjøre dette på labrommet. 

 NDLA inneholder gode oppgaver som elever kan jobbe med i matematikkfaget. Det er mulighet å samarbeide og lære å skrive med MathType.

Eksempel på bruk av MAKVIS-undervisningsprinsipp


Motivasjon: elevene bruker elektronisk læremiddel som i seg selv kan være motiverende hvis man forstår hva man gjør og ser nytte av det.
Aktivitet: elevene jobber på en datamaskin, gjennomfører simuleringer, oppretter tabell og lagrer målingene, skriver rapport i OppenOficce eller Word dokument
Konkretisering: Det som brukes for å konkretisere lærestoffet er bilder med teori før simulering og simulering i seg selv gjør stoffet mer forståelig.
Variasjon: lese stoffet i fagbok på forhånd, lærer som veileder, teoridel før simuleringen på viten.no, simulering på datamaskin, lage tabell (kan bruke Excel eller lage tabell i Word), skrive rapport.
Individualisering: jeg bruker vanligvis å foreslå to ulike nettsteder slik at elevgruppene kan selv bestemme hvilket av disse som passer dem best. De hjelper hverandre mens de gjennomfører simuleringene (alle skal prøve) og velger selv om de vil lage tabell i Excel eller Word (lettere å lage i Word)
Samarbeid: forsøket/simuleringen gjennomføres i grupper
Evaluering: elevene gir tilbakemelding om simuleringen var nyttig/relevant og de får tilbakemelding fra meg både underveis og etter innleveringer av rapporter.

Et til eksempel hvor elevene bruker digitale hjelpemidler  (naturfag)
Forige skoleåret, da vi jobbet med temaet økologi var vi på ekskursjon i skogen. Elevene fikk oppgave å skrive om skogen vi var i. De måtte ta bilder/filme for å dokumentere det de skrev om, bruke internett for å finne mest mulig informasjon om denne skogtypen + skrive om samspillet mellom biotiske og abiotiske faktorer på stedet og menneskelig påvirkning. For å gjennomføre denne oppgaven brukte elevene kamera og mobiltelefon for å ta bilder/filmsnutt, de skrev i Word eller OpenOffice, limte inn bilder og søkte informasjon på nett. (kildehenvisning var også obligatorisk)

Min bruk av digitale verktøy i undervisningen

Matematikk
Det jeg allerede bruker
Jeg bruker GeoGebra som demonstrasjon for elever. Jeg bruker også Paint for å tegne/lage figurer til geometridelen. I MathType utarbeider jeg oppgaver til prøver og repetisjon. Elevene bruker Excel i emnet økonomi. Vi bruker Casioemulator. Elevene bruker nettstedet Lokus der de kan jobbe med oppgaver, se løsningsforslag til utvalgte oppgaver fra boka og lese om emner vi gjennomgår. Vi har også brukt noen simuleringer i forbindelse med sannsynlighetsregning.

Planer om å bruke
Jeg tenkte å prøve Kikora etter at jeg er kommet tilbake fra permisjon. Jeg har sett på dette programmet hjemme og synes det høres interessant ut.  Elevene kan bruke MathType for å skrive/løse oppgavene. Tenkte å fortsette med Excel og at elevene tar i bruk Geogebra. Kunne vært interessant å få vite om flere digitale verktøy som jeg kunne bruke i matematikk undervisningen.


http://www.osterlie.net/skole/naturfag/kjemi/kjemi.html

Naturfag

Det jeg allerede bruker
Jeg bruker PowerPoint veldig mye. Der lager jeg undervisningsopplegg og elevene lager sine presentasjoner. Alle prøvene og rapporter skrives i Word, evt OpenOffice og leveres på its learning. Elevene jobber med simuleringer som er knyttet til ulike emner i faget. Forrige skoleåret hadde elevene valg mellom å bruke viten eller ndla sine simuleringer i emnet radioaktivitet og etterpå skrive rapport. Dette var en del av oppgaven som jeg hadde på eksamen, knyttet til kompetansemål som omhandler radioaktivitet.Jeg har også snakket med elevene om at de må være kritiske til nettbasert naturfaglig informasjon, og at de alltid må oppgi kilder.
Plan om å bruke
Jeg vil prøve å gå bort fra fagbok og bare bruke nett i min undervisngen. (Dette har skolen godkjent) Jeg har laget PowerPoint presentasjoner for hvert kompetansemål, også tenkte jeg å bruke NDLA.no og VITEN.no Det finnes mange artikler som omhandler emnet bioteknologi. Det er alltid noe nytt på dette feltet og man bør oppdatere seg ofte. Jeg har også tenkt å bruke blogg. Dette er nytt for meg og derfor vil jeg gå litt forsiktig fram. Jeg prøver å bruke blogg i et av emnene og hvis dette blir vellykket, da kan jeg fortsette med det videre. Det kunne være interessant å prøve ut noen lærerike spill hvis jeg får tips om hvor jeg kan finne de.

2 kommentarer:

  1. Det er så flott å lese hvordan du tenker - og hvordan du handler. Jeg kommer nok til å stjele litt fra deg når jeg ved behov skal dokumentere hvordan sammenhengen mellom teori og praksis også kan anvendes på bruken av IKT i opplæringa.

    SvarSlett
  2. hehe, Ola. Husk å oppgi kilder. Det e sjelden at æ klare å inspirere noen

    SvarSlett