21. jan. 2011

Tanker rundt digitalkompetanse


 Det er enormt fokus på bruk av digitale verktøy i skolen. Mange er fortvilet og sier at de ikke vet hvordan de skal nå de målene som er fastsatt i læreplanene. Jeg er selv en relativt nyutdannet lærer og ser ikke på digitalkompetanse som noe vanskeligere å oppnå enn de andre kompetansene som for eksempel det å kunne skrive, lese, regne eller uttrykke seg muntlig i matematikkfaget. Jeg bruker datamaskin daglig, faktisk mye oftere enn jeg skriver på papiret. Det er kanskje litt uvanlig for elever å skrive matematiske symboler  på en datamaskin, for eksempel i MathType, men det er jo slik at samme problem hadde de da de skulle begynne å skrive bokstaver og tall i første/andre klasse på barneskolen. Lærere bør kanskje prøve å finne balansen mellom bruk av digitale verktøy (simuleringer, skriveprogrammer, repetisjonsprogrammer, kalkulatorer osv) og det å skrive på tavla og papiret. I matematikkfaget blir det ofte glemt at elevene må kunne klare å uttrykke seg muntlig. Dette er kanskje en litt større utfordring enn det å innføre digitale verktøy i faget. Elevene må kunne stole på læreren for å tørre å svare eller føre dialog i timene. Det er viktig å oppmuntre dem og ikke fokusere på feilene de gjør. (Her kommer det inn Vygotskij sin sosiokulturell teori)  

Skolen må selvfølgelig tilrettelegge slik at det er nok strømkontakter og projektorer i klasserommene og skaffe noen dataprogram for ulike fag slik at det blir mulig å oppnå den digitale kompetansen. Det er også viktig å tenke på kildekritikk og kildehenvisning når elevene søker informasjon på internett. Lærerne bør snakke og forklare elevene hvorfor de ikke skal stole på all informasjon som ligger ute og ikke minst at de ikke skal stjele andres arbeid ved og klippe og lime fra ulike nettsteder uten å oppgi kilder.

Her er den delen av grunnleggende ferdigheter som omhandler digitalkompetanse i matematikk og naturfag.

"Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat.
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1101832&visning=4


Å kunne bruke digitale verktøy
i naturfag dreier seg om å kunne benytte slike verktøy til utforskning, måling, visualisering, simulering, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og i feltarbeid. For å stimulere kreativitet, levendegjøre og visualisere naturfaglige problemstillinger er digitale animasjoner, simuleringer og spill gode hjelpemidler. Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. De digitale kommunikasjonssystemene gir muligheter for å drøfte naturfaglige problemstillinger."
 http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1099072&visning=4

 

5 kommentarer:

  1. Når du først har kommet så langt at du har digital kompetanse og vil bruke den i læringsarbeidet, blir det i stor grad et spørsmål om didaktikk. I mine fag har det lett for å bli for ensidig didaktisk bruk av datamaskina. Etterhvert må jeg lage meg en startegi for at elevene mine til ulike arbeidsoppgaver skal bruke ulike arbeidsformer som tar utgangsounkt i den digitale kompetansen deres ut utvikler den mot et høyere nivå. Det innebærer i praksis at vi må tenke likaedan om kompetanse her som i det reint faglige.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er helt enig med deg. Men det jeg prøvde å si er at i for eksempel matematikkfaget er det lett å glemme at man skal ivareta den muntlige kompetansen på lik linje med de andre kompetansene. Det skjer ofte at lærere glemmer at elevene må lære å "snakke matematikk".

    SvarSlett
  3. Hei Ksenia!
    Svarer på din blogg ettersom jeg ikke fant så mange andre som hadde skrevet dette siste innlegget ennå.
    Jeg er som deg nyutdannet lærer. Vi underviser i ulike fag, men kan benytte oss av digitale verktøy i fagene våre bare det er tilrettelagt for at dette kan la seg gjennomføre gjennom strømkontakter og dataprogrammer. Ved den skolen jeg jobber på har jeg ikke opplevd at dette er begrensniger, men at det er begrensninger på hva slags kompetanse elevene har med tanke på å bruke digitale verktøy og hvordan dette verktøyet skal brukes. Det synes jeg er mest krevende.
    Det er stort fokus på bruken av digitale verktøy i skolen. Det er derfor jeg går dette studiet nå for å få mer kompetanse til å tilrettelegge undervisning for elevene på en god nok måte slik at de kan bruke dette verktøyet for å oppnå bedre kompetanse og læring i faget. Gjennom å lese din blogg og andres får jeg tanker og ideer om hvordan jeg kan tilrettelegge for mitt fag innenfor digital kompetanse. Lærerikt.
    Ser at dere ikke helt vet hvordan dere skal kunnne klare å gjennomføre alle målene i læreplanen på dette området. Jeg tror ikke dere er alene om å oppleve dette. For min del kan jeg si at jeg opplever litt frustrasjon i forhold til hva elevene har av kompetanse og hvordan jeg som lærer skal kunne tilrettelegge undervisning ut fra de ulike kunnskapene elevene har. Derfor tror at vi som går dette studiet sitter bedre rustet til å kunne jobbe med læreplaner og hvordan vi kan tilrettelegge hvordan vi kan bruke digitale verktøy i våre fag.

    SvarSlett
  4. Helt enig! Elevene har ulik kompetanse i forholdt til bruk av digitale verktøy. Men dette er jo helt logisk. De samme elevene har ulik kompetansenivå i både matematikk- og naturfaget, for eksempel.Når jeg forbereder meg til undervisningen er jeg alltid nødt til å tenke på at undervisningen må være tilpasset de fleste elevene. Derfor er jeg her.....(hit til er jeg veldig fornøyd med studiet)

    SvarSlett
  5. BARE FOR Å NEVNE.... Dette er ikke besvarelse på vår andre oppgave. Her er det bare noen tanker som jeg ville dele med andre

    SvarSlett